Rugi RM550 Akibat Laman Web Diserang Penggodam

GilerMedia Author: Perantau Senja ·



SALT LAKE CITY - serangan penggodam pada Januari lalu di laman web yang dimiliki oleh Polis Salt Lake dan Persatuan Ketua Polis Utah menyebabkan kerugian hampir $ 180,000 (RM550 ribu).

Penyata kerugian mendakwa laman web Persatuan Ketua Polis Utah mengalami kerugian berjumlah $147,000 (RM449 ribu) dan laman web Polis Salt Lake rugi $ 32,797 (RM103 ribu) dalam kos selepas serangan.



Disyaki penggodam John Anthony Borell - yang sedang menunggu perbicaraan Januari untuk pertuduhan pencerobohan komputer - dalam dokumen mahkamah mengenal pasti bahawa kerajaan telah menyediakan tuntutan tersebut.

Satu pecahan daripada kos itu adalah termasuk kos "Reputation Control". Pejabat Peguam Pertahanan yang juga dari Persekutuan Pertahanan awam juga mahu butiran lanjut tentang "Security Audit," "Online Support" dan " Phone call Support"

Pembela awam juga meminta maklumat tambahan daripada Salt Lake City Jabatan Polis atas penjadualan kenyataan kehilangan, termasuk apa "sistem pengesanan pencerobohan" berada di tempat, sama ada sistem operasi dan aplikasi telah ditampal, bagaimana data disimpan dan disulitkan, dan sama ada mereka menggunakan "alat awam" untuk menguji keselamatan.

Pakar industri dan XMission Presiden Pete Ashdown, yang tidak berkaitan dengan kes itu, berkata mereka adalah persoalan penting dalam usaha untuk menentukan apa kerosakan sebenar dan kos.

"Pihak pendakwaan menembak tinggi untuk kerosakan yang paling mereka boleh mendapatkan dan pertahanan akan datang kembali dan berkata, 'Nah, adakah anda mengambil langkah-langkah proaktif pada pelayan web anda untuk memastikan bahawa ia adalah selamat?" Ashdown katanya. "Sebagai contoh, jika anda meninggalkan pintu dikunci anda boleh tidak benar-benar menyaman orang yang mengeluarkan kunci kerana kecuaian anda sendiri."

Ashdown berkata perkara itu "kawalan reputasi" adalah satu kehilangan yang munasabah untuk menuntut.

"Ia jenis tidak menjejaskan reputasi polis setakat menjaga kita selamat," berkata Ashdown. "Jika mereka tidak boleh menyimpan laman web mereka sendiri selamat, boleh mereka benar-benar menjaga bandar yang selamat? Jadi, saya akan berhujah pada sebelah polis bahawa mereka telah mempunyai beberapa kerosakan kepada reputasi mereka. Ia agak menggelikan bahawa mereka mendapat menceroboh masuk ke dalam dan ini berlaku, tetapi ia boleh berlaku kepada sesiapa. "

Kes muncul untuk mengetengahkan isu yang lebih luas balas dan kos yang mengikuti serangan penggodam.





Artikel ini ditulis oleh: PerantauSenja Facebook: perantausenja.inc Twitter: @perantausenja 

Facebook

NetworkedBlog

Sponsor